Het kantoor van de toekomst: wat kunnen we verwachten?

Er is ontzettend veel gezegd en geschreven over de kantoren van de toekomst. Zo werd in 1995 al het Kantoor van Toekomst door Chriet Titulaer gerealiseerd, waarbij voor het flexwerken en het Nieuwe Werken centraal staat. Maar hoe gaat het nu, meer dan 20 jaar later, verder? Komen we dadelijk echt met vliegende auto’s naar het werk? Op de dagen dat we daar nog nodig zijn dan, als alles verder digitaal vanuit huis gaat? Zo’n vaart zal het nog niet lopen, maar welke ontwikkelingen kunnen we wel verwachten?

  • Interieur & design: het kantoor voelt niet meer aan als een kantoor. De ideale werkomgeving is geen werkomgeving, wantin het nieuwe werken lopen werk en privé in elkaar over. Zoals ze bij Microsoft zeggen: ‘Je gaat niet naar je werk, je gaat aan het werk.’ Dit gaan we merken aan de interieurs en algehele stijl van kantoren. Kijk maar eens naar een gemiddeld kantoor van Google ergens ter wereld. Of ING, waarvan de Amstelveense vestiging in 2016 een gedurfde make-over kregen waarbij klanten in een bankkantoor worden ontvangen dat meer aanvoelt als een huiskamer.

  Kantoor van Google in Tel Aviv

 

  ING in Amstelveen

  • Geen whiteboards, maar augmented reality. De oude vetrouwde whiteboards zullen op termijn gaan verdwijnen. Deze trend zien we bijvoorbeeld ook al veel op scholen: de zwarte krijtborden maken langzamerhand plaats voor digitale lesborden die door een computer worden aangestuurd. De augmented reality zal op termijn een grotere rol in ons werkende leven gaan spelen, waarbij de digitale borden bijvoorbeeld kunnen worden beschreven met de vingers of een opname kunnen maken van de aantekeningen zodat deze bewaard blijven.

 

  • Virtuele receptionist. In Japan bestaat er een hotel waar gasten bij binnenkomst worden verwelkomd door een robot die de incheck doet, de gasten naar hun kamers wijst en de bagage meeneemt. Een keerzijde die uit dit experiment bleek, is dat robots kunnen uitvallen, een error kunnen krijgen en dat daarmee de heel operatie meteen stilligt als er geen mensen zijn om het over te nemen. De verwachting is dus dat er in de nabije toekomst meer gebruik zal worden gemaakt van virtuele receptionisten om gasten te begroeten en in te schrijven, maar altijd met een menselijke receptionist ernaast om de persoonlijke relatie te onderhouden. Zo blijkt dat er simpelweg zaken zijn die niet zo snel door computers of robots overgenomen kunnen worden.

  • Analyses voor drukke tijden in vergaderzalen. Sommige bedrijven die al wat verder zijn met het creëren van het kantoor van de toekomst, gebruiken algoritmes om de bezetting van de vergaderzalen te analyseren. Het voordeel is dat ze direct kunnen aangeven hoe groot de kans is op een vergaderplek op een bepaalde tijd en dag, maar het kan ook analyseren of mensen de ruimte wel boeken maar niet gebruiken of dat ze er korter of langer zitten.

Het duurt dus nog even voordat we echt kunnen spreken van het kantoor van de toekomst. Kleine en grotere veranderingen doen nu echter al hun intrede, de verandering zal dus geleidelijk aan gaan. Hebt u tot die tijd kantoormeubilair nodig van goede kwaliteit, om uw (tijdelijke) kantoor of bedrijfsruimte mee te vullen? Brandenburg voorziet u van de beste bureaus, comfortabele bureaustoelen en diverse opties voor vergaderruimtes. Neem vandaag nog contact met ons op voor de mogelijkheden.

2018-09-19T14:55:30+00:00 19 september 2018|